Fizykoterapia

Zabiegi fizykalne uzupełniają /wspomagają  rehabilitacje, przygotowują ciało do terapii, oddziałują wielpłaszczyznowo

• ELEKTROTERAPIA
    Zabiegi przeprowadzane są za pomocą różnego rodzaju prądów, w którym wykorzystuje się: prądy impulsowe małej i średniej częstotliwości.,modulowane prądy średniej częstotliwości, prąd stały. Zabiegi te łagodzą ból, poprawiają ukrwienie, przyspieszają wchłanianie obrzęków
    W terapii wykorzystujemy:
  • Elektrostymulacja
    polega na stymulacji pracy mięśni za pomocą prądu. Elektrostymulację mięśni porażonych (uszkodzone unerwienie)wykonujemy celem pobudzenia, zdrowych w celu ich wzmocnienia ii   poprawy krążenia obwodowego. Jako terapie wspomagającą stosuje się w różnego rodzaju porażeniach mięśni, zabiegi elektrostymulacji dają bardzo dobreefekty w leczeniu nietrzymania moczu.
  • Prądy
    Prądy Tens
     – prądy średniej i wysokiej częstotliwości działające silnie przeciwbólowo.
    wysoka skuteczność, brak działań ubocznych (po wykluczeniu przeciwwskazań), brak interakcji z lekami. sąskuteczną  metodą leczenia objawowego bólu stosuje się w  terapii pomocniczej przy leczeniu bólów pooperacyjnych i pourazowych.  Terapia skuteczna również u pacjentów onkologicznych  wskazania: ostre i chroniczne zespoły bólowe mięśni, kręgosłupa i stawów, nerwobóle.Przeciwwskazania st po wszczepieniu rozrusznika serca, pierwszy trymestr ciąży
    Prądy Traberta – Zmniejszają napięcie mięśni, wykazują silne działanie przeciwbólowe.
    Prądy Kotz’a – trening zdrowych mięśni za pomocą stymulacji prądem średniej częstotliwości.   Stosujemy na mięśnie szkieletowe, prawidłowo unerwione, osłabione np po zdjęciu gipsu. Metoda skuteczna daje szybkie efekty. Prąd ten nie ma zastosowania w terapii mięśni z uszkodzonym przewodzeniem nerwowym.
    Prądy diadynamiczne – małej częstotliwości, główną zaletą jest ich silne działanie przeciwbólowe, co objawia się długotrwałym podwyższeniem progu odczuwania bólu.
    Wskazania: choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, dyskopatia, zespół rwy kulszowej i ramiennej zanik mięśni w wyniku bezczynności, nerwobóle, migreny, porażenie obwodowego nerwu twarzowego, półpasiec.
    Prądy inferencyjne – średniej częstotliwości, Mają działanie przeciwbólowe, zwiększają przekrwienie naczyń, poprawiają przemianę materii w tkankach, pobudzają skurcze mięśni szkieletowych. Działają głębiej niż DD
    Wskazania: choroba zwyrodnieniowa stawów kończyn, zespoły bólowe kręgosłupa, dyskopatia, zanik mięśni w wyniku bezczynności, stany pourazowe i pooperacyjne mięśni, reumatyzm tkanek miękkich, nerwobóle
  • Tonoliza – Jest metodą elektrostymulacji, której głównym celem jest przywrócenie fizjologicznej równowagi pobudzenia włókien mięśniowych. Stosowana jest u pacjentów z  dysfunkcjami centralnego układu nerwowego, gdzie dochodzi do porażenia spastycznego mięśni.
    Działający prąd powoduje wymuszoną, naprzemienną pracę prostowników i zginaczy, co prowadzi w efekcie do odtwarzania mechanizmu odruchowego i przywracania równowagi fizjologicznej porażonych mięśni
    Wskazania:  stany po udarze mózdu, w SM, urazy rdzenia kręgowego, porażenia mózgowe.
  • Jonoforeza – polega na wprowadzeniu przez skórę leku za pomocą prądu stałego. Wspomaga leczenie przeciw bólowe, przeciw zapalne.
    Wskazania: blizny powodujące przykurcz, utrudniony zrost kostny, nerwobóle, zespół rwy kulszowej, stany zapalne stawów, stany zapalne skóry i tkanek miękkich.
    Przeciwwskazania: uczulenie na lek
  • Galwanizacja – wykorzystuje galwaniczny prąd stały. Działa przeciwbólowo, poprawia ukrwienie, poprawia napięcie mięśniowe. Wskazania: Przewleke zapalenie nerwów, splotów i korzeni nerwowych. ZSK, dyskopatia,zaburzenia krążenia obwodowego, utrudniony zrost kości, porażenia wiotkie.
  • KRIOTERAPIA
    Celem krioterapii jest obniżenie temperatury skóry i tkanek głębiej położonych, a tym samym spowodowanie przekrwienia głębokiego okolicy poddanej zabiegowi. Krioterapia działa głównie przeciwbólowo i przekrwiennie. Pod wpływem działania niskich temperatur naczynia krwionośne powierzchowne zmniejszają swoją średnicę, jednocześnie zwiększają ją naczynia krwionośne głębokie. Dzięki temu mechanizmowi uzyskujemy przekrwienie struktur głęboko ułożonych.
    Uzyskujemy zmniejszenie lub ustąpienie obrzęków, zahamowanie stanu zapalnego,pobudzenie receptorów zimna, zmniejszenie napięcia mięśni i zmniejszenie bólu poprzez uruchomienie wewnętrznej reakcji przeciwbólowej, zwolnienie metabolizmu. Wskazania: urazy stawów i tkanek miękkich np. skręcenia, zwichnięcia, choroby reumatoidalne i reumatyczne narządów ruchu np. RZS, ZZSK, stany zapalne, oparzenia, mialgie, SM, obrzęki stłuczenia, krwiaki pourazowe.
  • LASER
    Zabiegi polegają na aplikowaniu na chore miejsca wiązki światła laserowego o odpowiedniej mocy i długości fali. Laser wykorzystuje się do biostymulacji, normalizacji i regeneracji błon komórkowych tkanki kostnej i tkanek miękkich.   Użycie skanera powoduje że promień lasera dostarczany jest równomiernie do całej okolicy zabiegu.
    Przyspiesza gojenie ran, działa przeciwbólowo, poprawia krążenie, odżywianie i regenerację komórek, stymuluje syntezę białka, regeneruje naczynia krwionośne.
    Wskazania: zespoły bólowe kręgosłupa, zwyrodnienia stawów, przewlekłe zapalenia nerwów, trudno gojące się rany, blizny pooperacyjne, bóle korzeniowe, nerwobóle, przykurcz mięśni, wysiękowe zapalenie stawów, zapalenie pochewek, reumatoidalne zapalenie RZS, ZZSK, zapalenia kostno-stawowe, łokieć tenisisty, ostroga piętowa, skręcenia stawu, zespół bolesnego barku, złamania, dyskopatia szyjna, lędźwiowa, rwa kulszowa, skręcenia, zwichnięcia, uszkodzenia więzadeł, stłuczenia mięśni i tkanek miękkich, podbiegnięcia krwawe, rany, uszkodzenia nerwów obwodowych. Przeciwskazanai stany nowotworowe i zagrożenia nowotworem.
  • INHALACJE
    Wziewanie aerozoli, które penetrując w głąb oskrzelików i pęcherzyków płucnych rozluźniają wydzielinę i prowadzi do ułatwienia jej odkrztuszania, poprawia sprawność układu oddechowego.
  • Metoda lecznicza, polegającą na wprowadzeniu aerozolii do układu oddechowego, dzięki zastosowaniu specjalnych urządzeń – inhalatorów. Stosowanie leku w postaci aerozolu umożliwia jego dotarcie bezpośrednio do układu oddechowego – co jest szczególnie cenne, jeśli docelowym miejscem jego działania mają być tzw. drobne oskrzela.
    Do zalettego typu terapii należy zaliczyć osiągnięcie wysokiego stężenia, przy niskiej skutecznej dawce leku. Dla uzyskania takiego samego efektu w formie doustnej (na przykład tabletki) należy zastosować dawkę 100 razy większą, co z pewnością spowodowało by wystąpienie objawów niepożądanych. Wysoka aktywność leku w miejscu jego działania (układzie oddechowym). Szybki efekt kliniczny, brak lub nieznaczne objawy niepożądane.
    Wskazania: choroby górnych i dolnych dróg oddechowych, przewlekłe nieżyty nosa i gardła, stany przed i po zabiegach operacyjnych w obrębie dróg oddechowych, zapalenia tchawicy i oskrzeli, przewlekłe nieżyty oskrzeli, rozedma, pylica i astma oskrzelowa.
    Wskazaniem do stosowania inhalacji są: choroby górnych i dolnych dróg oddechowych, przewlekłe nieżyty nosa i gardła, stany przed i po zabiegach operacyjnych w obrębie dróg oddechowych, zapalenia tchawicy i oskrzeli, przewlekłe nieżyty oskrzeli, rozedma, pylica i astma oskrzelowa.
    Przeciwwskazania: m.in. ostre ropne stany zapalne dróg oddechowych, zaostrzenie stanów przewlekłych, zmiany w drogach oddechowych zakfalifikowane do zabiegów operacyjnych